maandag 20 juni 2011

Kan dat nog anno 2011 een webshop zonder internetkassa?

Ik werd onlangs gevraagd om te adviseren over de implementatie van een internetkassa voor een zakelijke webshop. Kan dat nog anno 2011 een webshop zonder internetkassa vroeg een vriend mij toen ik hem over de opdracht vertelde. Ja en eigenlijk ook heel goed. Zowel voor de klant als voor de ondernemening.

In de offline (groot) zakelijke markt is achteraf betalen vaak (nog) de bestaande praktijk en daar zijn de systemen bij zowel de betaler als de ontvanger op ingericht. De kopende klant beschikt zelden over een identifier voor Ideal en of company credit card. Het bestellen met een factuur is daarentegen geen probleem. Bij de verkoper zijn vaak alle legacy systemen ingericht op betalen per factuur en is dit dus vele malen eenvoudiger te implementeren.

Waarom dan toch een online betaalmodule implementeren?
  • Voor de opdrachtgever was het een imago kwestie. Het online kunnen betalen hoort bij de uitstraling van een webshop.
  • De kopende klant kan natuurlijk met zijn eigen identifier of Credit card kopen en de rekening achteraf declareren bij zijn werkgever.
  • Minder risico als er met Ideal wordt betaald, het geld is binnen voordat het product of de dienst wordt geleverd
  • De cashflow wordt er positief door beinvloed, de betaaltermijn wordt tot 120 dagen versneld.
  • Lagere kosten een factuur opmaken en verzenden kost  € 2,18 euro (onderzoek Cendris)
De integratie van online payment met bestaande legacy systemen als SAP, Oracle, Siebel etc is vaak gecompliceerd en dus kostbaar. Daarom moet je goed afwegen of de voordelen groot genoeg zijn, de kosten vaak hoger uit de inkomsten zelden ook. Mogelijk is een online factuur een betere oplossing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten