woensdag 6 april 2011

Living Social en Groupon, no pay no cure?

In Nederland is Groupon al aardig bekend aan het worden. Dankzij een enorme online Google campagne kan je er bijna niet meer omheen. Probleem is dat de beloofde tot 70% korting die je (contentdynamisch) wordt voorgeschoteld voorlopig een fata morgana is. Eenmaal verleid om op de advertentie te klikken kom je er al snel achter dat er geen korting te halen valt op het item dat je zoekt. Hooguit wat korting op een dubieuze pizzatent.

Hier is dus duidelijk ruimte voor verbetering. De behoefte van de consument op goede deals is er, en je hoeft niet heel diep te graven om die te activeren. Ook voor de aanbieder van de dienst is het een aantrekkelijke deal.

Het model werkt alsvolgt. De consument krijgt de kans om uit eten te gaan ter waarde van 50 euro. Hij betaalt voor deze dinerbon slechts 25 euro. Deze 25 euro worden verdeeld tussen het restaurant en de kortingssite. 

Het voordeel voor de consument is dat hij voor een laag risico iets nieuws kan uitproberen. Voor de restaurateur is dit een mogelijk om lege stoelen te vullen en nieuwe klanten te verwelkomen, die mits goed bediend meer besteden dan de 50 euro en een volgende keer terugkomen. Daarnaast heeft hij ineen keer het geld van alle inschrijvers op de deal en is het marketing zonder risico. De korting geldt alleen voor klanten die komen eten en de wervingskosten worden vanuit de korting betaald. Deze zijn voor rekening van Groupon.

Zijn er geen nadelen?
Natuurlijk geldt altijd bij korting, dat als het restaurant toch al vol zit, je onnodig marge weggeeft. Ook de korting die je op deze manier aan bestaande klanten geeft, is wellicht niet optimaal besteed.

Kansen
De markt voor dit soort deals groeit enorm door de oprukkende smartphone. Hierdoor wordt het steeds beter mogelijk om echt lokale aanbiedingen te doen op basis van de huidige locatie en steeds kleinschaliger. Geen aanbiedingen van landelijke hamburgerketens, maar kleinschalige aanbiedingen van de het kleine restaurant om de hoek die nog een paar tafels over heeft.

De partij die dit kan organiseren zal de winnaar zijn. Dit zou wel eens Living Social kunnen worden. De runner up groeit sneller dan Groupon en richt zich sterker op het locale aspect en de kwaliteit van het aanbod.

Meer over Living Social

The Wall Street Journal, waarde van Living Social en Groupon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten