donderdag 27 oktober 2011

Goed nieuws uit Europa?

We staan in de top 3 als het om Ecommerce gaat. In opdracht van het Europese parlement is er onderzoek gedaan naar consumentengedrag en interactie tussen consumenten en bedrijven in een digitale omgeving. Uit het  lijvige rapport, voor de liefhebber hier te downloaden Consumentengedrag in een digitale omgeving, komt wel een aantal interessante zaken, alles toegelicht met vele grafieken. Waar in Nederland toegang, gebruik en online aankopen inmiddels gewoon goed zijn, geldt dit zeker niet voor alle landen in de EU. Zo is bijvoorbeeld het verschil binnen de EU in e-commerce groot. In 2010 kocht in ItaliĆ« nog geen 15% online in Nederland bijna 70% (voor 2011 is dit 79%). Maar ook in vergelijking met onze buurlanden doet Nederland het goed. Erik Wiegers heeft hier deze mooie infographic van gemaakt.
De internationale e-commerce is nog beperkt.  De belangrijkste redenen zijn;
62% angst voor fraude
59% onzekerheid wat te doen bij problemen
49% verwacht problemen bij de bezorging.
Zeker in de grotere E-commerce landen wordt er weinig over de grens geshopt. Zowel GB, D en NL liggen onder het Europese gemiddelde van 20%. Mogelijke oorzaak, naast de genoemde redenen, kan  zijn dat daar al een ruim aanbod is en dus de noodzaak kleiner om over de grens te shoppen.

Verdere opvallende conclusies zijn de afgenomen transparantie in pricing. Daar waar werd verwacht dat de pricing transparanter zou worden is deze juist afgenomen door de verschillende pricing modellen die online verkopen nu juist zo goed mogelijk maakt en door verborgen kosten, zoals administratie en retourkosten.

Het advies van het onderzoeksteam richt zich op het gelijk maken van rechten en plichten binnen de EU om zo helderheid en zekerheid te bieden aan consumenten en bedrijven en daarmee de online markt EU-breed toegankelijk te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten